Lukijat

keskiviikko 10. tammikuuta 2018

Rehellistä kotiruokaa




Tässä kirjoituksessa ajattelin juhlapyhien jälkeen palata arkeen ja esitellä kuvia arkiruoista, joista ensimmäisenä on kuva jauhelihakeitosta. Maittava ateria kylmänä talvipäivänä. Tämä keittoruoka on myös helppo valmistaa. Tämän ruoan kuten muidenkin tässä kirjoituksessa esiintyvien ruokien valmistusohje löytyy reseptit -sivulta.
http://terotaa.blogspot.fi/p/blog-page.html



 


Herkullisten arkiruokien sarjaa jatkaa tässä Blogitekstissä myös lihapullat. Kukaan ei oikein tiedä lihapullan alkuperää, mutta jo keskiajalla lihapullia tarjottiin Richard II:n hovissa Englannissa. Myös sen ajan Bagdadilaiset keittokirjat sisälsivät maustettujen lihapullien reseptejä. Ruotsissa löytyy ensimmäinen maininta tästä pallerosta Kajsa Wargin keittokirjasta vuodelta 1754. Tämä lihaisa pallero on monien pikkupoikien, kuten myös vanhempienkin poikien suosikkiruoka myös suomessa. Lihapullataikinaan kuuluu useimmiten jauhelihan lisäksi korppujauhot, maito tai kerma, sipuli, kananmunat ja mausteet. Lihapullareseptejä on varmaan yhtä paljon kuin sen tekijöitäkin, jokaisella on se oma ja paras resepti. Alunperin lihapullat kypsennettiin keittämällä. Itse suosin pannulla tai uunissa paistamista.











 Tässä muutama uunissa kypsennetty lihapulla.


















 Murekemassasta voi myös muotoilla jauhelihamurekkeen, jonka seuraksi voi pyöräyttää maittavan sienikastikkeen suppilovahveroista.( ks. reseptit sivu ).
http://terotaa.blogspot.fi/p/blog-page.html








Seuraavaksi siirrymme todellisen klassikon eli Karjalanpaistin valmistukseen. Kuvassa raaka-aineet eli mureaa naudan sisäpaistia, sekä porsaan lapaa tuomaan hieman rasvaisuutta ja makua ruokaan. http://terotaa.blogspot.fi/p/blog-page.html




 
   

Kuvassa Karjalanpaistin lihat valmiiksi pilkottuna uunipataan, jossa lihat haudutetaan. Lihat on tässä vaiheessa maustettu suolalla. Karjalanpaistin arkiseen alkuperäiseen versioon ei kuulu muuta kuin naudan ja porsaan liha, sekä suola ja pippuri. Reseptit-sivulla selitän tarkemmin asiaa.






            
                
                          

Uunissa mureaksi muhinutta Karjalanpaistia








4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Hyvän näköisiä ruokia ja varmasti maistuviakin. Taidampa kokeilla lihapulla-ohjettasi.
T:JariH

Teron ruokablogi kirjoitti...

Kiitos palautteesta Jari ;). On omasta mielestä ihan toimiva lihapulla-ohje juu :)

Eetu Pohja kirjoitti...

Hei, nyt tuli kiva sivu seurata hyvän ruuan valmistusta kuvin! OUJEE!!

Teron ruokablogi kirjoitti...

Kiitos Eetu. Arvostan mielipidettäsi, koska tiedän, että olet itsekkin ammattilainen 😊

Nuf ja mitä se on 🙂

 Noniin. Laitetaanpas pitkästä aikaa tännekin jotain. Tänään teen NUF - lyhenteellä paistettua Naudan ulkofileetä ja tämän seuraksi kermaper...